Elikkäs vastaan tuli vuoden 2001 VW TDI Caravelle. Siitä kerrottiin sen verran että katsastustarkastus pitää tehdä ja että se vuotaa jäähdytys nestettä. Siinnä sitten rupesin tarkistamaan Volkkaria ihan silmämääräisesti. Kaikki valot toimivat moitteettomasti, suuntaus oli hyvä ja äänimerkkikin toimi, joka tuppaa menemään rikki vanhemmissa Caravelleissä. Lasit, turvavyöt ja renkaat olivat myös moitteettomat.
Ajoin auton nosturille ja nostin noin rinnan korkeudelle testatakseni löytyykö nivelistä, koiranluista tai laakereista välyksiä. Siinnä vähän aikaa tuumailin ja huomasin että kaikki oli kunnossa. Nostaessa VW:nia mietin että yllättävän kivuttomasti tämä tarkastus on tähän asti mennyt, mutta asiaan. Pääsin auton alle ja otin pohjapanssarin pois paikoiltaan, joka oli kiinni 5 13 mm:rin mutterilla. Tarkistin kallistuksen vakaajan että löytyykö välyksiä. Ei mitään. Edestä jarruletkut, putket, palat ja levyt katsoin ja kaikki näytti hyvältä. Sama homma taakse. Käsijarruvaijereista oli kumisuojat kuluneet puhki molemmilta puolilta ruostuttaen molemmat vaijerit.
Soitin Mikkoseen ja tilasin käsijarruvaijerit, jarrunestettä, raittarin, ilmansuodattimen, ja öljyn/bensansuodattimen (vuosihuolto). Laskin öljyt astiaan ja vaihdoin öljynsuodattimen ja propun tiivisteen. Siinnä samalla vaihdoin bensansuodattimen kun tässä mallissa b-suodatin on auton alla lähellä öljyproppua. Irrotin vanhat käsijarruvaijerit ja laitoin uudet tilalle. Laskin auton alas ja lisäsin 5,5l mobiilin öljyä Caravelleen ja vaihdoin ilman/ raitisilmansuodattimet. Vaihdoin jarrunesteet (DOT4) ja pääsin nestevuodon kimppuun.
Huomasin että nestettä valuu imusarjan takaa, joten rupesin irrottamaan sitä, jotta näkisi paremmin missä vuoto on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti